انتخاب رنگ در طراحی لوگو یکی از عناصر قابل توجه است. همان طور که در مقاله مهارت در طراحی لوگو در سایت هزارویکبوم خواندید، یادگیری روانشناسی رنگ برای یک طراحی تاثیرگذار بسیار حیاتی است. ذهن بشر به محرکهای بصری بیشترین پاسخ را دارد و رنگ یکی از اصلی ترین فاکتورها در کیفیت این پاسخ است. در هر دو سطح خودآگاه و نیمه خودآگاه چه در طبیعت جهان و چه در هنرها و ساختههای دست بشر، رنگها معانی مختلفی را انتقال میدهند. طراحان گرافیک باید از قدرت روانشناسی رنگ برای بالا بردن کیفیت طراحی خود بهره بگیرند. انتخاب رنگ در هیچ زمینهای از طراحی گرافیک به اندازه طراحی لوگو حائز اهمیت نیست.
استفاده از رنگ میتواند لایههای متعددی از معنی ایجاد کند. از پاسخهای مبتنی بر غریزه تکامل یافته در طول میلیونها سال تا روابط پیچیدهای بر اساس فرضیات اکتسابی ایجاد کردهایم. شرکتها میتوانند از این پاسخها برای برجسته کردن و انتقال بهتر پیام برند خود استفاده کنند. شما به عنوان یک طراح لوگو میتوانید با درک کامل روانشناسی لوگو به دستاوردهای چشمگیری در کار خود برسید.
هر رنگ حتی سیاه و سفید، در طراحی لوگو معانی خاص خود را دارد. شما به عنوان یک طراح برای تقویت عناصر خاصی از لوگو و ظرافت بخشیدن به پیام طرح با استفاده از سایهها و پردههای رنگ، باید رنگهای طراحی خود را با دقت بسیاری انتخاب کنید.
به طور کلی رنگهای روشن و پررنگ بیشتر جلب توجه میکنند اما ممکن است کمی گستاخانه به نظر برسند. پردههای ملایمتر از رنگ تصویر پیچیدهتری را میسازند اما ریسک نادیده گرفته شدن را بالا میبرند. در جامعه رنگهای مختلف به معانی خاصی نسبت داده میشوند. برخی از مهمترین مفاهیمی که رنگهای متفاوت انتقال میدهند عبارتند از:
قرمز: بیانگر احساسات شدید، انرژی، خطر یا خشونت، حرارت و گرمیاست. از این رنگ برای تحریک اشتها نیز استفاده میشود به همین دلیل شما این رنگ را در لوگوی رستورانها و محصولات غذایی زیاد میبینید. انتخاب رنگ قرمز برای لوگو پویایی بیشتری را به طراحی شما میآورد.
نارنجی: اغلب اوقات به معرف نوآوری و تفکر مدرن است. این رنگ دربردارنده مفاهیم جوانی، تفریح، توانایی مالی و در دسترس بودن است.
زرد: از این رنگ باید خیلی با احتیاط استفاده کنید. زیرا حاوی معانی منفی همچون ترس و کاربردهایی مانند علائم خطر است. با وجود این این رنگ بسیار درخشان، گرم و دوستانه است و یکی دیگر از رنگهای تحریک اشتها محسوب میشود.
سبز: معمولا زمانی به کار میرود که یک شرکت بخواهد خصوصیات مربوط به طبیعت و اخلاقیات خود را برجسته تر جلوه دهد. از این رنگ به خصوص در لوگوی محصولات غذایی ارگانیک و سبزیجات استفاده میشود. از دیگر معانی که به این رنگ نسبت داده میشود میتوان به رشد و تازگی اشاره کرد. این رنگ در تولیدات و محصولات اقتصادی نیز بسیار محبوب است.
آبی: یکی از مرسوم ترین رنگهای مورد استفاده در لوگوی شرکتهای بزرگ است. این رنگ بیان گر تخصص، تفکر مهم، همبستگی، صداقت و آرامش است. آبی با مفاهیم قدرت و موفقیت نیز ارتباط دارد و به همین دلیل در میان موسسات مالی و شرکتهای دولتی بسیار محبوبیت دارد.
بنفش: از سلطنت و ثروت سخن میگوید. این رنگ زمان زیادی است که به کلیسا مرتبط است و معانی خرد و کرامت را انتقال میدهد. در طول تاریخ این رنگ همواره رنگ ثروت و توانگری بوده است.
سیاه: یک رنگ دوشخصیتی است. از یک طرف بیانگر قدرت و کمال است و از طرف دیگر با مرگ و جنایت مرتبط است. اما با این وجود اکثر اوقات لوگوها نیاز به یک نسخه سیاه و سفید برای رسانهها دارند. امروزه توجه خاصی به لوگوها و آرمهای نوشتاری تک رنگ میشود.
سفید: به طور کلی با مفاهیم خلوص، پاکی، سادگی و ساده لوحی مرتبط است. لوگوی سفید باید در یک زمینه رنگی استفاده شود. بسیاری از کمپانیها ترجیح میدهند یک نسخه رنگی و یک نسخه سفید از لوگو داشته باشند. به عنوان مثال نماد نوشتاری کوکاکولا روی قوطیهای قرمز و بطریهای قهوه ای به رنگ سفید است و در موارد دیگر نوشتار قرمز روی زمینه سفید استفاده میشود.
قهوهای: ماهیتی مذکر دارد و اغلب برای محصولات مربوط به زندگی در حومه شهر و خارج از خانه مورد استفاده قرار میگیرد.
صورتی: میتواند برای تفریح و علاقه باشد. اما شخصیت مونث آن باعث شده است استفاده به جز محصوات انحصاری بانوان نداشته باشد.
به طور حتم این ارتباطات قوانین غیرقابل تغییر نیستند. اما بهتر است در انتخاب رنگ آنها را مدنظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید تاثیر نهایی طراحی شما تنها به رنگهای انتخابی وابسته نیست بلکه تعامل این رنگها با شکلها و متن انتخابی تعیین کننده قدرت طراحی شما خواهد بود.
برای بیشترین تاثیرگذاری پیام رنگ انتخابی بسیاری از طراحان بزرگ پیشنهاد میکنند در زمان خلق لوگو تنها از یک رنگ استفاده کنید. در عین حال برخی لوگوهای چند رنگ بسیار موفق مانند گوگل، ویندوز و eBay نیز وجود دارند.
استفاده از رنگهای متعدد نشان دهنده ارائه رنج وسیعی از محصولات و خدمات توسط آن کمپانی است. همچنین از نمادهای چند رنگ برای حلقههای المپیک و یا دیگر مسابقات جهانی استفاده میشود که مفهوم نژادهای متفاوت و فراگیر بودن را انتقال دهد.
استفاده از الگوها و تکههای چند بخشی و موزاییکی به تازگی در طراحی لوگو بسیار رایج شده ست. طبیعتا این نوع طراحی به رنگهای مختلفی از طیف کنتراستهای سایه روشن یک رنگ نیاز دارد.
بیشتر بخوانید:
اگر مشتری شما یک شرکت بینالمللی است رنگ لوگو را با وسواس بیشتری انتخاب کنید. تفاوتهای فرهنگی در تفسیر رنگها بسیار تعیین کننده است. به عنوان مثال در چین قرمز رنگ شانس و خوش اقبالی و در هند سفید رنگ مرگ و عزاداری است. بنابراین اگر لوگویی که طراحی میکنید قرار است در سطح جهانی مطرح شود باید با مفاهیم رنگها در فرهنگهای مختلف آشنایی داشته باشید.
آخرین توصیه ما در زمینه انتخاب رنگ این است که از تمرکز و توجه بیش از حد به رنگ پرهیز کنید. به خاطر بسپارید که از هر دوازده نفر یک نفر از کوررنگی رنج میبرد.
بیشتر بخوانید:
به علاوه هر لوگویی که خلق میکنید به احتمال زیاد در آخر با نظر مشتری به صورت تکرنگ و یا با رنگی متفاوت نهایی میشود. بنابراین اطمینان داشته باشید که رنگ انتخابی شما تنها طراحی شما را قوی تر و موثرتر کرده است و آن رنگ بخشی از معنی و تعریف لوگو نیست.
برگرفته از: هزار و یک بوم
طراحی لوگو ارزان و با کیفیت در شرکت تبلیغاتی کِی نگار
درباره این سایت