از میان 50 کمپانی مورد بررسی، در لوگوی 43 کمپانی، تنها از یک یا دو رنگ استفاده شده است. نتایج نشان میدهد قرمز و آبی با اختلاف بسیاری نسبت به دیگر رنگها، محبوبترین به حساب می آیند.
روانشناسی رنگ یک بخش حیاتی و بسیار مهم در طراحی لوگو محسوب میشود. قرمز و آبی نمایانگر دو سمت مخالف طیف رنگ هستند. قرمز رنگ اضطرار و تحرک است که در لحظه واکنش بیننده را در پی دارد. در حالی که آبی القا کننده آرامش و اعتماد است.
استفاده از پالتهای ساده رنگ در واقع تبعیت از روانشناسی رنگ است. این رنگها پیام مورد نظر برند را واضح و دقیق به مشتری منتقل میکنند. در مقابل، یک لوگو با رنگهای متضاد بسیار، باعث سردرگمی مشتری درباره کمپانی و محصول میشود.
لوگوهای مسطح به تازگی در حال توسعه روزافزون هستند. از بین 50 لوگوی مورد بررسی، 45 لوگو به طور کامل مسطح بودند و از بین 5 لوگوی دیگر، 3 تای آنها ترکیبی از صفحات لبهدار و مسطح را مورد استفاده قرار داده بودند.
لوگوهای مسطح در صفحه نمایش موبایل بهتر به نظر میآیند. در عصر حاضر روز به روز افراد بیشتری برای وبگردی و مراجعه به صفحات مورد نظرشان از موبایل استفاده میکنند. بنابراین کمپانیها در طراحی لوگو و جذب مشتری، باید این فاکتور را در نظر داشته باشند.
با این وجود، همه برندها مجبور نیستند که لوگوی مسطح داشته باشند. برای مثال BMW و Volkswagen لوگوهایی کاملا لبهدار و سه بعدی دارند. لوگوهای این کمپانیها در میان مردم به حدی پذیرفته شدهاند که نیازی به تغییر آنها حس نمیشود.
ولی از آنجایی که اکثر خریداران با استفاده از موبایل خرید و یا جستجوی خود را انجام میدهند، توصیه ما این است حتی اگر لوگوی شما در حالت سه بعدی قویتر به نظر میرسد، آن را به حالت مسطح در بیاورید.
یکی از نکاتی که در بررسی لوگوهای برتر به چشم میخورد، این بود که 36 کمپانی لوگوی خود را در چندین ورژن طراحی کرده بودند.
استفاده از ورژنهای مختلف لوگو، باعث میشود شما در پلتفرمهای مختلف پیشرفت چشمگیری داشته باشید. نکته مهمی که در این خصوص باید به خاطر بسپارید این است که در تمامی این ورژنها، لوگوی خاص شما قابل شناسایی باشد و لوگوی جدیدی محسوب نشود.
با اینکه یک لوگوی مسطح روی موبایل به خوبی کار میکند، فراموش نکنید که شما باید نمایشی کوچک (Thumbnail) از لوگوی خود داشته باشید که بتواند در جلب توجه با دیگر برندها به رقابت بپردازد.
برای مثال فیسبوک به تازگی لوگوی خود را با انتخاب یک تایپفیس جدید تغییر داد. ولی بسیاری افراد متوجه این تغییر نشدند چرا که نشان کوچک آن “f” روی وبسایتها و موبایل بدون تغییر باقی مانده بود.
برگرفته از: هزار و یک بوم
طراحی لوگو ارزان و با کیفیت در شرکت تبلیغاتی کِی نگار
درباره این سایت